Lykke-min tilnærming

For min del så er alder ikke mengden år du har levd, men hvordan du har levd de årene. Hvor ivrig du er på å pushe komfortsonene dine, hvor ofte du blir med på det egentlig ikke tør, og hvor åpen du er for andre oppfatninger og måter å se verden på. Noe av det viktigste er å utvikle en mentalitet for å møte motgang. I den siste Rocky filmen så sies det: (med parafrasering) “ingenting slår deg hardere enn livet. Det handler om hvor hardt du kan bli slått og fortsatt reise deg”

Jeg startet med avsnittet over fordi sånn jeg ser det er det to former for lykke. Det er den som er gjennom “barns øyne”. Ting man ser, tar på, hører, lukter som skaper en reaksjon og begeistring for det som skjer. 

Den andre formen for lykke er en mer indre lykke. Og den oppnår man ved å gå gjennom motgang og lære av alt man gjør. Vær aktiv i å søke kunnskap og forståelse av mennesker. Oppsøk så mange miljøer som mulig for å minske fordommer. Gjør deg mindre avhengig av teknologi og snakk med folk ute i verden. Folk reagerer kanskje litt rart, men etterhvert som det blir mer naturlig for deg, reagerer ikke folk så rart lengre. Hva skal vi med skjermer når det vakreste som finnes er et par glitrende øyne som lytter? Hvorfor må spotify alltid rulle, når folks ambisjoner, drømmer og følelser er en samtale unna? 
Ved å ha gått gjennom mange valg og erfaringer så vet du hva som fører gode resultater med seg og hvilke som fører negative. Velg bort det negative og velg lykken. Hvis du har folk i livet ditt som konstant trekker deg ned og aldri forandrer seg, velg de bort, reduser tiden med dem. Nyt hver matbit, sett pris på samtalen, finn aspekter ved jobben som utnytter evner som er spesielle for deg og fremfor alt, smil. Smil til alle du går forbi, men mest av alt smil til deg selv fordi du kan kjenne lykken. (Tro meg, jeg har fått blikk)

Og til slutt et viktig punkt: selvbilde.
Slik jeg vurderer ordet.. Min oppfatning av meg selv, uavhengig av ytre meninger. Basert på hvor fornøyd jeg er med min hverdagslige livsførsel, hvordan jeg behandler andre mennesker, hvordan jeg lar andre mennesker behandle meg og min evne til å utvikle og forbedre meg selv.

Leave a Reply

